Hellas Jet


H Hellas Jet [κωδικοί T4 / HEJ] ιδρύθηκε το 2002 ως θυγατρική της Cyprus Airways με έδρα την Αθήνα. Έχοντας σαν κεντρικό κόμβο το "Ελευθέριος Βενιζέλος" το οποίο από πλευράς εξόδων είναι από τα πιο ακριβά αεροδρόμια στην Ευρώπη, θα έπαιζε καταλυτικό ρόλο στο μέλλον της εταιρειας. Πρόεδρος της ήταν ο κ. Αχιλλέας Κυπριανού, ο οποίος ήταν ταυτόχρονα και αντιπρόεδρος του ΔΣ των Κυπριακών Αερογραμμών. Αρχικά το 50% των μετοχών της ήταν υπό την κατοχή της Cyprus Airways, το 26% υπό την κατοχή της Omega Bank και το 24% υπό την κατοχή της Alpha Bank. Δημιουργήθηκε για να έχει καλύτερη πρόσβαση ο όμιλος των Κυπριακών Αερογραμμών στην Ε.Ε. μέσω Ελλάδας, όταν η Κύπρος δεν ήταν ακόμη μέλος και δεν είχε δικαίωμα απεριόριστης πρόσβασης στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια (κάτι το οποίο έχει αλλάξει σήμερα και η CY προσφέρει και πτήσεις εντός της Ελλάδας). Την τεχνική υποστήριξη των αεροσκαφών την είχε αναλάβει η Sabena Technics. Το πρώτο αεροσκάφος της, ένα Airbus A320-232 (SX-BVA, cn 425) η εταιρεία το παρέλαβε στις 12 Μαΐου 2003 ενώ το δεύτερό της, επίσης ένα ίδιου τύπου με το πρώτο με νηολόγιο SX-BVB (cn 1992) το παρέλαβε ολοκαίνουριο 4 μέρες αργότερα.  Την πρώτη πτήση την έκανε στις 24 Ιουνίου. Τέλη Σεπτεμβρίου ακούγονται φήμες ότι η Τ4 ήθελε να αυξήσει τις πτήσεις της προς LHR ή να ανοίξει νέες γραμμές προς MAN, Lyon, FRA ή AMS. Και ενώ η εταιρεία προσέθετε όλο και πιο πολλούς προορισμούς, από 8 Οκτωβρίου 2003 είχε ξεκινήσει code share με την SN Brussels, επιτρέποντας της έτσι να έχει και πάλι πρόσβαση (την οποία είχε χάσει ενάμιση σχεδόν χρόνο νωρίτερα, με την κατάρρευση των Swissair / Sabena) στην ελληνική αγορά.


Το θρίλερ του "τι μέλλει γεννέσθαι".

Το service της εταιρείας ήταν ανεβαμένο σε σχέση με τις υπόλοιπες ελληνικές και περισσότερες ξένες αεροπορικές εταιρείες (προσέφερε για παράδειγμα business class σε πραγματική business διαμόρφωση 2/2), με ανταγωνιστικότατους ναύλους - για το προϊόν που παρείχε. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, σε συνδυασμό με τις χαμηλές πληρότητες της τάξης κάτω του 60%, η εταιρεία να αρχίσει πολύ σύντομα να γράφει κόκκινους αριθμούς. Ειδικά το καλοκαίρι του 2004 όταν η Cyprus Airways είχε πολύ μεγάλα οικονομικά προβλήματα, δεν ήταν λίγοι αυτοι που "προέβλεπαν" το κλείδωμα της εταιρείας "από ώρα σε ώρα". Η ίδια η Hellas Jet, κατά τη διάρκεια εκείνου του καλοκαριού πρόσφερε 1+1 εισιτήριο δώρο, σε μια προσπάθεια για promotion. Τέλη Σεπτεμβρίου 2004 ανακοινώνεται από την εταιρεία ότι ξεκινάει την  συνεργασία με το ταξιδιωτικό γραφείο KINISIS TRAVEL & TOURS στις Η.Π.Α. Τα σενάρια για το μέλλον της εταιρείας συνέχιζαν, με 2 από αυτά να είναι κυρίαρχα. Ή συγχώνευση με την μητρική Cyprus Airways, ή εντελώς αποκοπή από αυτή, μετά την εξεύρεση στρατηγικών επενδυτών. Στις αρχές Δεκεμβριου 2004 παραιτείται ο κ. Κυπριανού, "για λόγους ευθιξίας" όπως είχε δηλώσει τότε χαρακτηριστικά. Τέλη 2004 η Helios Airways έκανε επίσημη πρόταση εξαγοράς της εταιρείας και ταυτόχρονη ανάληψη ευθύνης για την αξιοποίηση αλλα και συντήρηση των αεροσκαφών (ειδικά των 2 που ήταν καθηλωμένα λόγω κόστους). Σταδιακά η εταιρεία σκόπευε να εντάξει στο πτητικό πρόγραμμα το πρώτο από την 1η Απριλίου 2005 και το δεύτερο ένα μήνα αργότερα. Η πρόταση απορρίφθηκε, γιατί η Helios προσέφερε αντίτιμο χρήσης ανά ώρα πολύ χαμηλότερο από το πραγματικό (περίπου $1600 αντί $2500). Οι φήμες για εξαγορά της εταιρείας οργιάζουν τόσο στην Κύπρο, όσο και στην Ελλάδα. Κάπου εκεί έκανε την εμφάνιση του και το ενδιαφέρον ενός αγγλικού ομίλου για την εξαγορά. Τον Φεβρουάριο του 2005 εμφανίζεται ένας "γερμανοβελγικός όμιλος" (όπως ανέφερε τότε χαρακτηριστικά η κυπριακή εφημερίδα "Φιλελεύθερος") με σκοπό την εξαγορά της εταιρείας κατα 75%, ενώ το υπόλοιπο 25% θα παρέμενε στην Cyprus Airways. Έναν μήνα αργότερα, η ίδια εφημερίδα αναφέρει ότι πρώην παράγοντες της ΑΕΚ ενδιαφέρονται να εξαγοράσουν την εταιρεία, με βοήθεια ινδονησιακών κεφαλαίων. Από τα μέσα Μαρτίου 2005 κυπριακή κυβέρνηση είδε ότι οι 2 ενδιαφερόμενοι που απέμεναν ήταν ο αγγλικός και ένας ολλανδικός που είχε κάνει την προσφορά πρόσφατα. Οι δύο αυτοί όμιλοι ζητούσαν όμως επιπλέον παραχωρήσεις από την κυπριακή κυβερνηση και ειδικά από την Cyprus Airways. Και ενώ στις λεπτομέριες τα πράγματα έδειχναν ότι ο ολλανδικός όμιλος θα αναλάμβανε την εταιρεία, αυτός έμοιαζε να μην θέλει να καταβάλλει το προσυμφωνημένο 75%, καθυστερώντας την εκταμίευση. Αυτό ήταν κάτι που η ίδια η εταιρεία δεν ήταν σε θέση να αποδεχθεί. Κάπως έτσι επανήλθε στο προσκήνιο η τρίτη πρόταση η οποία το τελευταίο διάστημα είχε ατονίσει: Το οριστικό κλείσιμο της εταιρείας. Κάπου εκεί, η Helios έκανε μια νέα προσφορά, και αφορούσε στην υπενοικίαση των δύο εκ των τριών Airbus-320 της Hellas Jet , περιλαμβανομένων και των πληρωμάτων τους, μέχρι και τον Απρίλιο-Μάιο του 2006, έναντι του ποσού των 13 εκατομμυρίων δολαρίων περίπου για εκτέλεση ναυλωμένων πτήσεων. Να θυμίσουμε, ότι τα 3 Α320 που είχε στην κατοχή της η Hellas Jet, ήταν μισθωμένα από την αμερικανική εταιρεία CIT. Το συμβόλαιο μεταξύ των δύο (Hellas Jet και CIT) έληγε με την λήξη της πρότασης συμφωνίας της Helios Airways, δηλαδή τον Απρίλιο-Μάιο του 2006.
Ακόμη και ένα ενδεχόμενο κλείσιμο της εταιρείας θα απαιτούσε περίπου 15 εκ. €, ποσό το οποίο αναλογούσε στην CIT, σε αποζημειώσεις προσωπικού και λοιπά έξοδα.

Μέσα Απριλίου 2005 τελικά οι Κυπριακές Αερογραμμές καταλήγουν ότι η μόνη ενδεδειγμένη λύση είναι ένα ελεγχόμενο κλεισιμο της εταιρείας. Η εταιρεία θα εκτελούσε τις προγραμματισμένες πτήσεις της μέχρι την έναρξη του θερινού προγράμματος και από εκεί και μετά θα τις σταματούσε και θα εκτελούσε πλέον μόνο ναυλωμένες.
Η τελευταία προγραμματισμένη πτήση ήταν στις 10 Μαΐου 2005. Παράλληλα τα αεροσκάφη άρχισαν ήδη να προσφέρονται για μισθωμένες πτήσεις. Τέλη Απριλίου το SX-BVA βρισκόταν ήδη στην Μάλτα για αλλαγή της εσωτερικής διαμόρφωσης (κατάργηση business class). Τα υπόλοιπα ακολούθησαν. Όσο πλησίαζε η καταληκτική ημερομηνία πάντως, η εταιρεία έκανε όλο και πιο πολλές ναυλωμένες πτήσεις.


Μια νέα αρχή.

Αρχές Μαΐου 2005 η Air Miles αναλαμβάνει σε πρώτη φάση τα 2 από τα 3 Α320 της εταιρείας. Ο κωδικός ΙΑΤΑ της εταιρείας άλλαξε από Τ4 σε HJ (τον οποίο τον είχε παλιότερα η Hellenic Star). Τέλη του ίδιου μήνα ανακοινώθηκε ότι η Volareweb θα ενοικίαζε το τρίτο (SX-BVA) αεροσκάφος της εταιρείας από τα μέσα Ιουνίου. Μια κίνηση αξιοπερίεργη, μιας και η εν λόγω εταιρεία θεωρούνταν ως "χρεωκοπημένη". Από τα μέσα Δεκεμβριου 2005 η εταιρεία πέρασε αποκλειστικά στα χέρια της Air Miles, ενώ οι μισθώσεις των αεροσκαφών προς την Volareweb διακόπηκαν (ή έληξαν) λίγο νωρίτερα, αλλά ανανεώθηκαν λίγο αργότερα και επεκτάθηκαν (η εταιρεία τα μίσθωνε μόνο περιστασιακά). Το SX-BVA έγινε το allrounder χωρίς σταθερή βάση, το SX-BVB απέκτησε βάση στο Ηράκλειο (και εκτελούσε πτήσεις κυρίως προς Γαλλία και Βέλγιο) και το SX-BVC στο Δουβλίνο (και έκανε charters για Ισπανία κυρίως και Πορτογαλία, σε συνεργασία με Eirjet και Air Atlanta).
Στις 6 Απριλίου 2006 η εταιρεία παρέλαβε ένα νέο αεροσκάφος, ένα Α320-211 με στοιχεία νηολογίου YL-BCB (cn 726), μισθωμένο από την LAT Charter και πετούσε με Λετονούς πιλότους και ελληνικό πλήρωμα καμπίνας.


Η καταστροφή.

Και ενώ τα πρώτα σημάδια κερδοφορίας είχαν αρχίσει να κάνουν δειλά δειλά την εμφάνισή τους (ως αποτέλεσμα του επιτυχούς concept της Air Miles), μια καταστροφή έπληξε την εταιρεία. Τη νύχτα της 5ης Μαΐου 2006, λίγο μετά τα μεσάνυχτα και ενώ το SX-BVB βρισκόταν μέσα στο Hangar 40 της Sabena Technics στις Βρυξέλλες για προγραμματισμένες εργασίες, ξεσπά φωτιά σε διπλανό αεροσκάφος. Η πυροσβεστική κατάφερε να θέσει την πυρκαγιά περίπου 3 ώρες αργότερα υπό έλεγχο. Η δομή της οροφής όμως δεν άντεξε, με αποτέλεσμα να καταρρεύσει. Την ώρα της πυρκαγιάς βρίσκονταν τέσσερα αεροσκάφη στο hangar: ένα C-130 Hercules (CH-02) της βελγικής πολεμικής αεροπορίας,  το Α320 της Hellas Jet (SX-BVB - σε αυτή την φάση ήταν μισθωμένο από την Vorare), ένα Armavia A320 (EK-32010) και ένα  Armenian International Airways A320 (EK-32001). Και τα τέσσερα καταστράφηκαν ολοσχερώς.


Η συνέχεια.

Τέλη Μαΐου 2006 το SX-BVC έφυγε από την εταιρεία, ενώ το SX-BVA υπενοικιάστηκε στην Thomas Cook Belgium και πήρε τα πλήρη χρώματα της (δεν γύρισε ποτέ). Στις 11 Ιουλίου η εταιρεία παρέλαβε από την  XL Airways Germany το D-AXLC το οποίο παρέμεινε με τα βασικά χρώματα της USA 3000 με την οποία πετούσε μέχρι και 9 μέρες πιο πρίν. Τον Νοέμβριου του 2006 η Air Miles ανακοίνωσε στο πλαίσιο της έκθεσης Philoxenia ότι η εταιρεία θα ξεκινούσε τις τακτικές πτήσεις της την άνοιξη του 2007 με έναν στόλο 4 με 5 A320, ενώ οι πρώτες προγραμματισμένες πτήσεις θα ήταν προς Λυών, Βαρκελώνη και Μπολόνια. Αρχές 2007 η ΥΠΑ "πάγωσε" το AOC της εταιρείας, χωρις να της το αφαιρέσει όμως. Τα αεροσκάφη της εταιρείας είχαν πλέον επιστρέψει στους ιδιοκτήτες τους. Μέσα Μαρτίου 2007 έφτασε το επόμενο αεροσκάφος για την εταρεία που πήρε το νηολόγιο SX-BVD (cn 142 και ήταν μισθωμένο από την LAT Charter), ενώ παράλληλα ζητούσε επιπλέον προσωπικό. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος μισθώθηκε σχεδόν αμέσως στην Olympic Airlines. Προς τα μέσα με τέλη του καλοκαιριού 2007 η εταιρεία μίσθωσε περιστασιακά αεροσκάφη από την Viking Airlines, την Skywings, Air Dubrovnik, Air Via και EuroAir (και τα δύο), ενώ στο SX-BEV της τελευταίας από τις 20 Δεκεμβρίου 2007 του έβαλε στην άτρακτο στικερ με "HELLAS JET" και EuroAir tail χρωματισμό (ένα μικρό αυτοκόλλητο έδειχνε ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος το λειτουργούσε η ίδια η EuroAir). Έτσι τον Φεβρουάριο του 2008 περίπου, η εταιρεία είχε ένα Α320 για τα τακτικά δρομολόγια της ΟΑ και τα 2 MD-83 της EuroAir για charter πτήσεις (και από εκεί και μετά μίσθωνε ανάλογα με τις ανάγκες).  Τον Μάϊο 2008 άρχισε να πετάει πιο τακτικά προς Sremetjevo από Θεσσαλονίκη, χρησιμοποιόντας το SX-BEU. Αυτό ήταν και το μόνο δρομολόγιο που θα μπορούσε κάποιος να πει ότι ηταν "τακτικό", κατά κάποιον τρόπο.

Κάποια στιγμή το καλοκαίρι του 2008 ακούγεται ότι η εταιρεία θα παραλάβει και ένα δεύτερο Α320. Πράγματι αυτό έγινε στις 12 Αυγούστου. Ήταν και πάλι ένα Α320-211 με στοιχεία νηολογίου Ν5015G (cn 087) το οποίο αργότερα έγινε SX-BVL. Στο μεταξύ, για την ίδια περίοδο το SX-BEV είχε ενοικιαστεί (και πάλι) στην Volareweb. Aρχές Δεκεμβρίου 2008 η εταιρεία ήταν να πάρει ένα 2ο Α320-212 (το SX-BVD είχε αφήσει προ πολλού τον στόλο, οπότε η εταιρεία είχε μόνο ένα αεροσκάφος). Ήταν να πάρει το νηολόγιο SX-BVK (cn 088). Η οικονομική δυσπραγία της εταιρείας καθυστέρησε την παραλαβή του. Τελικά το αεροσκάφος έφτασε με το αμερικανικό του νηολόγιο (Ν9070Ν) στις 21 Μαρτίου 2009. Λίγες βδομάδες πιο μετά, αρχίζει στα media ένας χορός καταγγελιών για την οικονομική κατάσταση της εταιρείας (που ορισμένοι "ειδικοί" την απέδιδαν στο ότι η Ολυμπιακή δεν ήταν συνεπής στις οικονομικές της υποχρεώσεις) αλλά και για την ασφάλεια των πτήσεων με αυτή. Εκέινες τις μέρες η εταιρεία είχε προσωπικό 105 ατόμων. Μιας και η EuroAir από τα μέσα Ιανουαρίου δεν "ήταν στο παιχνίδι", κάποια κενά κλήθηκε να καλύψει η Skywings. Oι φωνές όπως για σταμάτημα πληρωμών και μεγάλα οικονομικά αδιέξοδα της εταιρείας εντείνονται προς τα τέλη Μαΐου, ενώ ελλείψει προσωπικού άρχισαν να ακυρώνονται όλο και πιο πολλές πτήσεις της Ολυμπιακής (από αυτές που είχε αναλάβει η εταιρεία). Κάπου εκεί ακούγεται και για πρώτη φορά στα ελληνικά αεροπορικά δρώμενα το όνομα του εφοπλιστή Ρέστη, να παίζει για την εξαγορά της εταιρείας. Όπως είναι φυσικό οι φήμες οργιάζουν. Ενώ τίποτε δεν είναι σίγουρο, μερικοί θέλουν να ξέρουν μέχρι και τι νέους τύπους θα εισάγει η εταιρεία στον στόλο της, ποια θα είναι η αναδιοργάνωση της, κλπ κλπ. Τον Σεπτέμβριο ο Όμιλος Ρέστη καθιστά CEO της εταιρείας τον κ. Πέτρο Στάθη. Ο ίδιος έχει έναν σκοπό. Να ελέγξει τη βιωσιμότητα της εταιρείας. Απώτερος σκοπός είναι η συγχώνευση με την First Airways, η οποία είχε πάρει ήδη την άδεια πτητικής εκμετάλλευσης (GR-036) στις 10 Απριλίου 2009. Μέσα σε λιγότερο από μια βδομάδα τα πράγματα αλλάζουν άρδην με τον Όμιλο να απομακρύνεται τάχιστα από την εταιρεία λόγω των χρεών της.

Στις 28 Οκτωβρίου 2009 η Hellas Jet έκανε την τελευταία πτήση για λογαριασμό της Ολυμπιακής. Σποραδικά πλέον η εταιρεία εκτελεί πτήσεις charter. Στις 17 Ιανουαρίου 2010 η ΥΠΑ ανακαλεί την AOC της εταιρείας. Αρχές Φεβρουαρίου το SX-BVK φεύγει για Κωνσταντινούπολη και C-Check, ενώ λίγες μέρες αργότερα έφυγε και το SX-BVL για Chateauroux και scrap. Η εταιρεία ελπίζει να της δωθεί και πάλι η άδεια όταν γυρίσει το αεροσκάφος (16.02). Την επόμενη μέρα γύρισε και πάλι στην Κωνσταντινούπολη για επισκευή ενός προβήματος που δημιουργήθηκε και εκεί η Deutsche Bank το καθήλωσε λόγω χρεών.

Κάπου εκεί τελειώνει η ιστορία της Hellas Jet. Φήμες θέλανε τον ιδιοκτήτη (Αir Miles) να είναι και πάλι στην αναζήτηση κεφαλαίων. Φήμες..


Τα ακόλουθα αεροσκάφη πέταξαν με τα χρώματα της εταιρείας (δεν περιλαμβάνονται τα short time lease ασεροσκάφη!):