AFREK


Η ΑFREK ιδρύθηκε την 1 Αυγούστου 1974 στο νησί Guernsey του Ηνωμένου Βασιλείου (με Α/Α εγγραφής 4079), από την ελληνική κατασκευαστική εταιρεία ΕΔΟΚ - ΕΤΕΡ Α.Ε. και τα κεντρικά της γραφεία ήταν εκεί, ενώ είχε ισότιμα γραφεία και στην Αθήνα όπου βρίσκονταν και η διοίκηση της εταιρείας. Όλα τα αεροσκάφη και τα ελικόπτερα ήταν νηολογημένα στο Ηνωμένο Βασίλειο ή τη Νιγηρία (που ήταν το κέντρο των επιχειρήσεων της εταιρείας στην αφρικανική ήπειρο). Ήταν η πρώτη εταιρεία από το 1957 που κατάφερε να έχει έδρα την Ελλάδα, δικά της αεροσκάφη με έδρα ένα ελληνικό αεροσδρόμιο και να έχει την άδεια να εκτελεί πτήσεις με αυτά. Βέβαια τα αεροσκάφη ήταν νηολογημένα στη Μεγάλη Βρετανία, και αυτό ήταν το αποτέλεσμα της ελληνικής νομοθεσίας που προέβλεπε την προστασία του μονοπωλίου της Ολυμπιακής, σε όλους τους τομείς των αεροπορικών δραστηριοτήτων. Στις 15 Απριλίου 1976 αγόρασε το πρώτο αεροσκάφος της, ένα Bristol Britannia 253 C Mk.1 με στοιχεία νηολογίου G-BDUP (cn 13508), το οποίο και παρέλαβε στις 21 Μαΐου του ίδιου έτους. 2 Ιουλίου παρέλαβε το επόμενο αεροσκάφος ίδιου τύπου με στοιχεία νηολογίου G-BDUR (cn 13513).

Με τα αεροσκάφη αυτά εκτελούσε πτήσεις κυρίως προς αφρικανικούς προορισμούς, κάτι που ήταν φυσικό, μιας και η μητρική της εταιρεία είχε κύριο πεδίο ασχολήσεως τη Νιγηρία, Καμερούν και πέριξ. Η εταιρεία παράλληλα με τα μεταφορικά της καθήκοντα εμπορευόταν και μεταπωλούσε και μεγάλα μηχανολογικά κομμάτια, όπως κινητήρες αεροσκαφών. Τον Απρίλιο του 1977 η ΑFREK είχε παραγγείλει ένα Douglas DC-8 και ένα Βoeing B720. Τα αεροσκάφη αυτά όπως δείχνουν οι έρευνες δεν παραδοθηκαν ποτέ στην εταιρεία. Εκείνη την εποχή, η εταιρεία απασχολούσε 41 άτομα. Επίσης είναι γνωστό ότι στον στόλο της την άνοιξη του 1977, εκτός από τα 2 Bristol Britannia, είχε τουλάχιστον 1 Piper Navajo,  1 Piper P31 Cheyenne με στοιχεία νηολογίου 5N-AQZ (cn 31P-7300135 - καταστράφηκε σε ατύχημα στις 05.10.1978, σκοτώνοντας τον πιλότο του), 1 Cessna 337 Skymaster και 3 Enstrom F-28. To 1982 είχε επιβεβαιωμένα και ένα Hawker Siddeley HS.125-400 B. Περισσότερα στοιχεία για όλα αυτά τα αεροσκάφη αναζητούνται.



Το 1982, όταν η τότε κυβέρνηση "ανακάλυψε" τα μονοπώλεια η AFREK αναγκάστηκε να καθηλώσει τα αεροσκάφη της. Αυτό συνέβει τον Φεβρουάριο του 1983. Αυτή η απόφαση ήταν η αρχή μιας σειράς αποφάσεων οι οποίες υπό κυβερνητική καθοδήγηση ανάγκασαν την ΕΔΟΚ - ΕΤΕΡ να κυρήξει πτώχευση μερικά χρόνια πιο μετά. Τα αεροσκάφη παρέμειναν καθηλωμένα στο αεροδρόμιο του Ελληνικού μέχρι το 1984, οπότε και παραχωρήθηκαν στους επόμενους χρήστες τους.
Να σημειωθεί ότι το G-BDUP είναι σήμερα εκθεσιακό έκθεμα στο αεροδρόμιο του Kemble με το νηολόγιο XM496 και τα χρώματα της RAF.






Για τα ακόλουθα αεροσκάφη υπάρχουνε στοιχεία:





ΠΡΟΣΟΧΗ!
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΤΗΣ! ΟΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ!